Nowe badania potwierdzają, że psy po szkoleniu awersyjnym wykazują wyższy poziom stresu i niepokoju. Jeżeli metody awersyjne były stosowane w przeważającej mierze, ten stan behawioralny zwierzęcia utrzymywał się również w innych kontekstach.

Według badania autorstwa Ana Catarina Vieira de Castro z Uniwersytetu w Porto, w Portugalii, i innych, opublikowanego 16 grudnia 2020r., w czasopiśmie PLOS ONE, psy szkolone przy pomocy bodźców awersyjnych, w tym karanie za niewłaściwe zachowanie, wykazują wyższy poziom stresu, w porównaniu z psami szkolonymi w oparciu o nagradzanie.

Badacze obserwowali zachowanie 92 psów towarzyszących, z 7 szkół szkolenia psów w Portugalii, które stosowały metody awersyjne (stosowanie głównie bodźców awersyjnych), metody oparte o nagradzanie (które skupiały się na nagradzaniu pożądanych zachowań), oraz mieszane metody (które łączyły stosowanie bodźców awersyjnych i nagradzających).
Naukowcy nagrywali sesje szkoleniowe oraz badali próbki śliny pod kątem poziomu hormonu stresu – kortyzolu.
Psy szkolone przy użyciu metod awersyjnych i mieszanych metod, wykazywały więcej zachowań związanych ze stresem, takich jak skulenie się, czy skomlenie. Wykazywały też wyższy poziom kortyzolu po treningu, niż psy szkolone poprzez nagradzanie.

Autorzy przeprowadzili również test błędu poznawczego na 79 psach, w nieznanych środowiskach pozatreningowych, by zmierzyć ich stan emocjonalny. Test wykazał, że w niejednoznacznych sytuacjach, psy po szkoleniu awersyjnym odpowiadały w sposób bardziej pesymistyczny, w porównaniu z psami szkolonymi w oparciu o mieszane metody i nagradzanie.

Wcześniejsze badania oparte o ankiety oraz niepotwierdzone dane, sugerowały już że szkolenia, w których stosuje się techniki oparte o karanie mogą obniżać dobrostan psa. Jednak autorzy tego badania zauważają, że jest ono pierwszym systematycznym badaniem wpływu metod szkoleniowych na dobrostan psa w trakcie szkolenia i w innych kontekstach. Autorzy zauważają, że wyniki tego badania sugerują, że awersyjne metody szkolenia mogą wpływać na dobrostan psa, szczególnie kiedy są stosowane z wysoką częstotliwością.

Autorzy badania dodają: „To pierwsze badanie psów towarzyszących na tak wielką skalę, przeprowadzone w realnym treningu, przy użyciu metod szkoleniowych zazwyczaj stosowanych w szkołach szkolenia psów, z danymi zebranymi przez zespół badaczy. Wyniki sugerują, że powinno się unikać stosowania awersyjnych metod szkoleniowych, szczególnie w wysokich proporcjach, ze względu na negatywny wpływ na dobrostan psa”.

Tłumaczenie podsumowania badania opublikowanego w Science Daily 17 grudnia 2020r.
Tłumaczenie: Magdalena Grabowska

Badanie : Ana Catarina Vieira de Castro, Danielle Fuchs, Gabriela Munhoz Morello, Stefania Pastur, Liliana de Sousa, I. Anna S. Olsson. Does training method matter? Evidence for the negative impact of aversive-based methods on companion dog welfarePLOS ONE, 2020; 15 (12): e0225023 DOI: 10.1371/journal.pone.0225023